Jumaat, 24 April 2020

Nikah Online, kerisauan para isteri

25 April 2020 -  Semasa musim Perintah Kawalan Pergerakan(PKP) ini banyak pula isu yang timbul yang melibatkan isu-isu syariah dan undang-undang keluarga Islam memandangkan istilah 'new normal' ni sedang melazimi kita sebagai rakyat Malaysia biasakan yang baharu dan baharukan yang dah biasa. Bagi yang dah biasa bekerja apabila disuruh duduk ontok-ontok(diam-diam) di rumah maka mati kutu dibuatnnya sehinggakan ada yang mengatakan banyak berlaku kes-kes penceraian namun sejauh mana kebenarannya belum dibuktikan lagi. Apa yang pasti ramai ayah-ayah yang telah bertukar profession menjaga anak-anak mereka bahkan menjadi suri rumah jika si isteri bertugas di barisan ahadapan di hospital.


Manakan tidaknya, bila perintah berkurung dan had pergerakan menjadikan maslaah kepada mereka yang berpoligami secara penjarakkan, maksudnnya pasangan pertama dan kedua tidak tinggal berdekatan dan berjauhan pula, apatah lagi kaalu yang rentas sempadan. Kasihan..


Namun apa yang hendak diperhalusi dalam topik kali ini bukanlah topik tersebut tetapi isu yang hangat diperkatakan ialah berkaitan 'NIKAH ONLINE".


Bagi mereka yang belum memahami isu ini sehingga menimbulkan guraun di media sosial apabila si suami yang lama menghadap laptop dimarahi si isteri kerana menimbulkan syak seolah-olah mahu bernikah secara online.

Baik, bagi menjawab tuduhan netizen terhadap memudahkan pernikahan maka hendaklah diperhalusi dahulu nikah online yang dibenarkan di jabatan agama Islam negeri-negeri di Malaysia ini hanyalah:
1. kes-kes pernikahan yang mendesak
2. Permohonan dan kebenaran telah diperolehi sebelum tempoh PKP
3. Tiada unsur penipuan
4. Bukan semua majlis akad boleh dilangsingkan secara online, hanya yang dibenarkan oleh jabatan agama sahaja.

Legakan para isteri apabila dengar macam ini....  hubungi kami

014 642 0014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan