POLIGAMI(BACAAN
UNTUK SUAMI)
“ Hai
senangnya dalam hati, kalau beristeri dua, seperti dunia, ana yang
empunya..”
Bait
lirik lagu madu tiga di atas pasti sudah sinonim dengan masyarakat di
Malaysia umumnya dan dalam kalangan individu yang ingin berpoligami
khususnya. Namun, yang menjadi persoalan, adalah hidup berpoligami di
Malaysia semudah dan seceria bait lagu berkenaan? Atau mungkin lebih
sukar dari apa yang dijangkakan?.
POLIGAMI
DALAM ISLAM
فَانْكِحُوا
مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ
وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ
Maksudnya:
“…Maka
berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari
perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat...”
Surah an-Nisa’ :4:3
Poligami
dari sudut bahasa adalah menghimpunkan berbilang isteri dalam satu
masa. Mengikut Kamus Dewan pula, bererti amalan beristeri lebih
daripada seorang pada masa yang sama. Dalam Bahasa Arab, Poligami
disebut sebagai Ta’ddad
al-zawjat .
Poligami
dalam Islam adalah untuk memartabatkan wanita bukannya menzalimi
mereka. Selain Islam, agama kristian juga tidak pernah melarang
penganutnya untuk berpoligami. Ini dibuktikan apabila tiada satu ayat
pun di dalam kitab injil yang menegah poligami.
Berbalik kepada ayat
ke3 surah an-Nisa’ di atas, ayat yang membenarkan dan mensyariatkan
poligami yang mana intipati ayat tersebut bolehlah difahami bahawa
Islam bukanlah mewajibkan setiap orang lelaki untuk berpoligami,
tetapi hukum untuk berpoligami hanyalah harus. Namun perlu
ditegaskan, hukum harus ini bukanlah secara mutlak, namun masih
terikat dengan beberapa syarat lain sebelum seseorang itu dikatakan
layak untuk berpoligami.
Dalam membincangkan
soal poligami ini, Rasullullah S.A.W juga memperakui keharusannya
وعن
ابن عمر قال :
أسلم
غيلان بن سلمة وتحته عشرة فقال له النبي
(ص)
خذ
منهن أربعا
Maksudnya:
Imam
Ahmad, Ibn Majah, Tirmizi, Hakim, Dar al-Qutni, Haithami dan Baihaqi
melaporkan daripada Ibn Umar, Ghailan bin Salamah al-Thaqafi memeluk
Islam sedangkan pada masa yang sama mempunyai 10 orang isteri. Maka
Rasulullah berkata, “ Pilihlah daripada kalangan mereka empat orang
sahaja.”
POLIGAMI
DAN UNDANG-UNDANG DI MALAYSIA
Setelah
melihat dari sudut Islam, pelaksananan dalam menguatkuasakan
undang-undang mempunyai perbezaan antara satu negeri dengan negeri
yang lain. Umpamanya Kelantan tidak memperuntukkan supaya suami yang
ingin berpoligami perlu mendapat keizinan daripada isteri yang sedia
ada. Pihak yang berkuasa berhujah bahawa syarat meminta keizinan
daripada isteri yang sedia ada sebelum berpoligami bukan daripada
Hukum Syarak.
Kajian
menunjukkan bahawa peruntukan mengenai poligami antara negeri-negeri
adalah tidak seragam. Ini dapat dilihat umpamanya negeri-negeri
seperti negeri Sembilan, Melaka, Wilayah Persekutuan, Selangor,
Kedah, Pulau Pinang, Pahang, Johor, Sarawak, Perlis dan Sabah telah
memperuntukkan beberapa syarat yang perlu dipatuhi oleh Mahkamah
Syariah sebelum sesuatu permohonan poligami diluluskan. Seksyen 23(3)
Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan)1984,
umpamanya telah memperuntukkan bahawa:
"Permohonan
untuk kebenaran hendaklah dikemukakan kepada Mahkamah mengikut cara
yang ditetapkan dan hendaklah disertai dengan suatu akuan menyatakan
alasan mengapa perkahwinan yang dicadangkan itu dikatakan patut dan
perlu, pendapatan pemohon pada masa itu, butir-butir komitmennya dan
kewajipan dan tanggungan kewangannya yang patut ditentukan, bilangan
orang tanggungannya, temasuk orang-orang yang akan menjadi orang
tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang dicadangkan itu, dan
samada keizinan atau pandangan isteri atau isteri-isterinya yang
sedia ada telah diperolehi atau tidak terhadap perkahwinan yang
dicadangkan itu"
Subseksyen
3 ini memberi gambaran sebenar di dalam borang permohonan poligami.
Sesiapa sahaja yang membuat permohonan poligami mesti melengkapkan
borang tersebut dengan maklumat-maklumat yang dikehendaki sebagaimana
yang diperuntukkan dalam seksyen 23(3) ini. Umpamanya di dalam borang
permohonan poligami di Wilayah Persekutuan, seorang pemohon
dikehendaki memberi maklumat antara lainnya:
a)
Maklumat
peribadi pemohon dan bakal isteri yang akan dikahwininya.
b)
Alasan-alasan
mengapa perkahwinan poligami itu perlu
c)
Latar
belakang kewangan suami dan tanggungan kewangan yang diberikan kepada
isteri dan anak-anak yang sedia ada dan juga bakal isteri, dan Sama
ada cadangan pernikahan poligami itu telah mendapat persetujuan
daripada isteri atau isteri-isteri yang sedia ada.
Secara
ringkasnya, dapatlah disimpulkan daripada perbincangan di atas bahawa
kebanyakan pemohon yang dibenarkan berpoligami ialah mereka yang
berkemampuan untuk berlaku adil kepada pihak-pihak yang dikahwini
dari segi material dan fizikal.
Walau
bagaimanapun, kita mesti mengambil kira faktor dengan keadaan
seseorang lelaki yang berkahwin di luar negara kerana menyedari
kemungkinan besar bahawa permohonan untuk berpoligami mereka ditolak
ekoran ketidak mampuan mereka dari perspektif Undang-undang. Ini
disokong oleh data yang menunjukkan banyakknya perkahwinan yang
dilakukan di Selatan Thailand dan di Medan Indonesia. Hal ini
menunjukkan bahawa Undang-undang berkaitan poligami sekarang hanya
akan dipatuhi oleh mereka yang memang 'law
abiding citizens'
Pandangan
ini sebenarnya mengundang banyak masalah. Ini kerana perkara-perkara
seperti memohon kebenaran Mahkamah untuk berpoligami serta
pendaftarannya juga tidak pernah disebut dalam al-Quran. Jadi
sekiranya memohon keizinan daripada isteri-isteri ada kebaikannya.
Maka jelas ia tidak bertentangan dengan hukum Syarak. Ini kerana
tujuan diadakan peraturan-peraturan sedemikian adalah untuk mencari
cara yang terbaik bagi mengelakkan daripada berlakunya kezaliman dan
penganiayaan melalui amalan poligami. Manakala di negeri lain pula,
keizinan isteri sedia ada adalah perlu. Ketidakseragaman ini
menyebabkan mereka yang ingin berpoligami akan lari ke tempat lain
yang membenarkan poligami tanpa sebarang halangan. Seperti kata-kata
Jones"…..to
'shop around' and find another state where his application will
succeed"
PROSEDUR
PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI
Bagi
lelaki yang ingin berpoligami, kebanyakan negeri mensyaratkan mereka
membuat permohonan dan terdapat negeri-negeri tertentu dengan
Mahkamah akan mengeluarkan surat saman kepada isteri untuk hadir ke
Mahkamah bagi mendengar permohonan tersebut. Ini diperuntukkan dalam
seksyen 23 (4)Akta 1984:
"Apabila
menerima permohonan itu, Mahkamah hendaklah memanggil pemohon dan
isteri atau isteri-isterinya yang sedia ada supaya hadir apabila
permohonan itu didengar, yang hendaklah dilakukan dalam Mahkamah
tertutup"
Ini
bermakna, sesiapa sahaja yang membuat permohonan poligami melalui
Mahkamah di negeri-negeri tersebut, dengan sendirinya isteri atau
isteri yang sedia ada akan mengetahuinya apabila Mahkamah
mengeluarkan surat saman tersebut sekalipun tidak diberitahu hasrat
suami itu terlebih dahulu. Surat saman ini dikeluarkan oleh Mahkamah
Syariah kepada isteri sebagai langkah untuk memaklumkan bahawa
suaminya ingin berpoligami.
Soal
untuk mendapat tandatangan isteri untuk berpoligami tidak disebut
dalam Undang-undang Keluarga Islam. Sebaliknya apa yang perlu ialah
pengakuan daripada suami dibuat dengan menyatakan samada isterinya
bersetuju ataupun tidak dengan permohonan itu. Apabila segala-galanya
telah lengkap dan isteri telah datang pada hari perbicaraan dalam
Mahkamah tertutup, maka Mahkamah akan meluluskan permohonan sekiranya
pemohon dapat memenuhi syarat sebagaimana yang terdapat dalam seksyen
23(4) (a) (b) (c) (d) dan (e) iaitu:
Bahawa
perkahwinan yang dicadangkan itu adalah patut dan perlu memandangkan
kepada antara lain hal-hal keadaan yang berikut iaitu kemandulan,
keuzuran jasmani, tidak layak dari segi jasmani untuk persetubuhan,
sengaja ingkar mematuhi perintah untuk memulihkan hak-hak
persetubuhan atau gila di pihak isteri atau isteri-isteri yang sedia
ada.
Bahawa
pemohon mempunyai kemampuan yang membolehkan dia menanggung
sebagaimana dikehendaki oleh Hukum Syarak. Semua isteri dan orang
tanggungannya termasuk orang-orang yang akan menjadi orang-orang
tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang dicadangkan itu.
Bahawa
perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menyebabkan Dharar
Syarie kepada isteri-isteri yang sedia ada.
Bahawa
perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan merendahkan secara
langsung atau secara tidak langsung taraf kehidupan yang telah
dinikmati seterusnya oleh isteri atau isteri-isteri dan orang-orang
tanggungan yang sedia ada sekiranya perkahwinan itu tidak berlaku.
Oleh
sebab itu sekiranya Mahkamah berpuas hati bahawa seseorang pemohon
itu telah mematuhi syarat-syarat dalam seksyen 23(4), maka Mahkamah
akan meluluskan permohonannya sekalipun isterinya tidak bersetuju
permohonan poligami suaminya itu. Sebaliknya Mahkamah juga akan tetap
menolak permohonan poligami sekiranya syarat-syarat dalam seksyen 23
(4) tidak dapat dipenuhi sekalipun isterinya bersetuju dengan rela
hati. Ini menunjukkan bahawa kebenaran dan keengganan isteri untuk
membenarkan poligami suaminya adalah tidak mengikat Mahkamah Syariah.
Sebaliknya maklumat yang diberi oleh isteri adalah sebagai keterangan
yang boleh digunakan oleh Mahkamah untuk membantu Mahkamah membuat
keputusan meluluskan atau menolak satu-satu permohonan poligami.
PRAKTIKAL
Kesan
dari pengalaman sebagai Peguam Syarie, ada 6 cara seorang lelaki
boleh berpoligami yang mana 2
cara si isteri akan tahu
bahawa suaminya berpoligami. 4
cara lagi si suami boleh berpoligami tanpa pengetahuan isteri.
Keenam-enam
cara yang telah dinyatakan di atas pihak guaman kami boleh bantu anda
yang ber”niat” atau ber “cita-cita” menambah ‘cawangan’ J
Anda boleh menghubungi Peguam Syarie kami jika anda sangat berminat.
“Malu bertanya sesat jalan”. Namun perlu diingatkan:-
فَإِنْ
خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً
Maksudnya:
“...Jika
kamu takut atau bimbang untuk tidak berlaku adil pada isteri-isteri
kamu, maka cukuplah dengan seorang isteri sahaja...”
Surah
an-Nisa’ :4:3
Tiada ulasan:
Catat Ulasan